شرکت مهندسی نوآوران تحقیق

ارائه کننده خدمات تجهیزات صوتی و تصویری

شرکت مهندسی نوآوران تحقیق

ارائه کننده خدمات تجهیزات صوتی و تصویری

نور ویدئوپرژکتور

شدت روشنایی ویدئو پروژکتور

نور ویدئو پروژکتور از کجا سرچشمه می گیرد؟

ویدئو پروژکتورها عمدتا از دو تکنولوژی لامپ استفاده می کنند: LED و متال هالید. ویدئو پروژکتورهای LED تا حدود ۱۰۰۰ لومن در حال حاضر افزایش یافتهاند و عمدتا در رده پیکو قرار میگیرند. تقریبا همهی ویدئو پروژکتورهای دیگر از فلز هالید استفاده می‌کنند – عمر لامپ ویدئو پروژکتور دیجیتال کلاسیک بین ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ ساعت است. همچنین چند مدل ویدئو پروژکتور غیر عادی با قابلیت سیستم هیبریدی لیزر سبز/LED وجود دارند.

چقدر روشنایی نیاز دارم؟

در حالی که نسبت پرتاب بسیار مهم است، روشنایی مهمترین مشخصه برای انتخاب صحیح ویدئو پروژکتور است و این جایی است که در آن مقدار نور محیط با اهمیت میشود. اگر تصویر به اندازه کافی روشن نیست تا به وضوح دیده شود، همه ملاحظات دیگر بی نتیجهاند. گرفتن نور کافی از یک ویدئو پروژکتور اغلب بزرگترین چالش است اما به یاد داشته باشید که به دست آوردن ویدئو پروژکتوری که بیش از حد روشن باشد تقریبا غیرممکن است. اگر ویدئو پروژکتور خیلی پرنور باشد می‌توانید همیشه میزان نور را کم کنید. اما بیشتر کردن نور ویدئو پروژکتوری که کم است…!

هنگامی که میخواهید میزان لومن مورد نیازتان را مشخص کنید، عوامل زیر را درنظر بگیرید.

اندازه تصویر نمایش داده‌ شده: زمانی که اندازه تصویر افزایش مییابد، روشنایی دریافت شده کاهش مییابد چون نور در یک ناحیه بزرگتری پخش میشود. هرچه اندازه تصویر بزرگتر میشود میزان لومن مورد نیاز برای داشتن یک تصویر روشن افزایش مییابد. درست مانند زمانی که با یک چراغ قوه بر روی دیواری نور می اندازید و هرچه نزدیک تر بروید، شدت روشنایی افزایش می‌یابد.

چه میزان نور در اتاق وجود دارد: اتاقی که مقدار زیادی نور طبیعی یا مصنوعی دارد به میزان لومن بیشتری نیاز دارد در حالی که یک اتاق کاملا تاریک به لومن کمتری نیاز خواهد داشت.

در خصوص کنتراست باید گفت که اضافه کردن نور بیشتر، کنتراست تصویر را کاهش میدهد و رنگ تصویر را از بین میبرد. حتی تهیه یک ویدئو پروژکتور روشنتر نیز فقط تا حدی مشکل را حل می‌کند؛ چون نور محیط با بخشهای تیرهتر تصویر ترکیب میشود و رنگ آنها را از بین میبرد. اگر شما مجبور به استفاده از یک ویدئو پروژکتور در نور محیط هستید، هرگز یک تصویر کامل را دریافت نمیکنید، اما ممکن است حداقل یک تصویر قابل مشاهده دریافت کنید.

پس اگر ویدئو پروژکتوری در یک محیط دارید و قصد افزایش کیفیت نمایش مطلبتان را دارید، اگر بتوانید نور محیط را کم کنید بسیار بهتر است تا ویدئو پروژکتور با روشنایی بیشتر را جایگزین کنید.

روشنایی ویدئو پروژکتور با انسی لومنز (به اختصار لومنس) اندازه‌گیری میشود. محاسبه‌ی اینکه چه مقدار لومن نیاز دارید نیاز به دانستن فاصله‌ی پرتاب (فاصله ویدئو پروژکتور تا صفحه)، عرض تصویر، مقدار نور محیط و محتوایی که نشان داده خواهد شد، دارد.

چند نمونه از تعداد لومن ها که شما باید نیاز آن را پیش‌بینی کنید عبارتند از:

یک اتاق نشیمن که در آن چراغها را میتوان به طور کامل خاموش کرد: ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ لومن؛

یک کلاس درس مدرسه یا اتاق هیئت مدیره که در آن چراغ را میتوان پوشاند، اگر به طور کامل خاموش نمیشود: ۳۰۰۰ لومن؛

سالن سخنرانی و یا مسجد کوچک نیازمند به یک صفحه نمایش عرض ۳ متر و مقدار متوسط نور: ۵۰۰۰ لومن؛

یک سالن سینما: ۲۰۰۰۰ لومن یا بیشتر؛

تفاوت میزان روشن بودن ویدئو پروژکتور، اهمیت توجه به این نکته را نشان می دهد

محتوای مورد نمایش نیز باید درنظرگرفته شود:

آیا شما متن یک آهنگ بر روی یک پسزمینه تکرنگ را پخش می کنید؟ و یا عکسهایی را در گالری هنری نشان میدهید؟ در مورد اول، کنتراست تصویر به حدی زیاد است که شما میتوانید با یک ویدئو پروژکتور بسیار ضعیفتر نیز تصویر را دریافت کنید. در مورد دوم، شما احتمالا میخواهید همه نکات دقیق و ظریف مربوطه را که میتوانید حفظ کنید، بنابراین، لومن بیشتری نیاز خواهید داشت.

اگر دقیقا نمی‌دانید ویدئو پروژکتور را در چه مکانهایی استفاده خواهید کرد، نسبت به خریداری  پرنورترین ویدئو پروژکتوری را که توانایی دارید،اقدام کنید.

البته با یک حساب و کتاب ساده این کار را می توانید انجام دهید. به عنوان نمونه اگر شما فروشنده سیار هستید و به گروه‌های تا ۲۰ نفر در شرکتهای مختلف آموزش میدهید، ۳۰۰۰ لومن ممکن است تا زمانی که شما با پنجره بدون پرده مواجه نشوید کافی باشد. اگر شما یک اتاق بدون پرده دارید و یا در حال تلاش برای ارائه پروژه خارج از منزل در نور روز هستید، بدانید که ممکن است هیچ ویدئو پروژکتوری به اندازه کافی روشن نباشد. شما برای انجام کاری ویدئو پروژکتور درخواست کرده اید که برای آن ساخته نشده است.اگر خود تصویر کنتراست بالایی داشته باشد، نیاز به ویدئو پروژکتور با نور کمتر دارید.

در پایان اگر ویدئو پروژکتور برای مراسم مهمی قرار است استفاده شود، ضروری است که نور محیط تا جای ممکن کم شده باشد و اگر این امکان پذیر نمی باشد، پس شاید باید به فکر تلویزیون یا مانیتور (که شاید به عنوان یک “دیوار ویدئویی” قرار می گیرند) به عنوان یک جایگزین باشید. نور محیط نه تنها کیفیت تصویر را تنزل می دهد بلکه آن را تغییر میدهد. عدم کالیبراسیون دقیق ویدئو پروژکتور یا تصحیح رنگ هریک به تنهایی بر تصویر موثرند.

برای شروع نمایشهای مهم، ویدئو پروژکتور ها احتمالا ایده ال نمیباشند؛ مخصوصا هنگامی که در اتاق نور وجود داشته باشد.

اگر شما نمیتوانید یک ویدئو پروژکتور به اندازه کافی روشن برای محیط خود پیدا کنید، میتوانید به قابلیت انباشته سازی یا ترکیب تصویر چند ویدئو پروژکتور (edge blending) توجه کنید. با استفاده از این قابلیت میتوانید تصویر چند ویدئو پروژکتور را دقیق روی هم بیاندازید و مثلا اگر ۲ ویدئو پروژکتور دارید و هر کدام ۷۲۰۰ انسی لومنز دارند، تصویری با ۱۴۴۰۰ حدود ۱۰۰۰۰ لومنس داشته باشید (در این حالت دقیقا اندازه ۲ ویدئو پروژکتور روشنایی ندارید). انباشته سازی نیاز به ویدئو پروژکتورهای سازگار و یا استفاده از سخت افزار خارجی برای تراز دقیق تصاویر دارد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.