شرکت مهندسی نوآوران تحقیق

ارائه کننده خدمات تجهیزات صوتی و تصویری

شرکت مهندسی نوآوران تحقیق

ارائه کننده خدمات تجهیزات صوتی و تصویری

زیرساخت مورد نیاز ویدئوکنفرانس

برای راه اندازی ویدئو کنفرانس می بایست چندین فاکتور مهم  را در نظر گرفت:

·                              زیر ساخت مورد نیاز برای ارتباط ویدئو کنفرانسی

اولین موضوعی  که اهمیت زیادی در برقراری یک ارتباط ویدیو کنفرانس دارد  مربوط به وضعیت شبکه ای مکانی است که قصد تجهیز ویدئو کنفرانس دارید، هر چه شبکه وضعیت مناسب تری داشته باشد  برای  مثال دارای کمترین میزان Jitter و Packet lost  باشد ارتباط ویدئویی از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.
اطلاعات شبکه ای  مورد نیاز جهت راه اندازی ویدئو کنفرانس شامل  IP subnet ،Gateway و پهنای باند  می باشد.
قبل از نصب و راه اندازی تجهیزات ویدئو کنفرانس نیاز است که شبکه مشتری بررسی شود و این بدین معنی نمی باشد که مشتری از قبل این اطلاعات را دارد و باید با همکاری با شرکتی که ارائه دهنده این تجهیزات هستند بررسی نماید. برای مثال به مشتریان پیشنهاد می شود که دو نرم افزار ویدئو کنفرانس را در نقاطی که قصد راه اندازی ویدئو کنفرانس دارند تست کنند تا از این طریق مشکلات شبکه و delay ، پهنای باند و را متوجه شوندمحدودیت هایی که ممکن است در یک ارتباط ویدئو کنفرانسی وجود داشته باشد:

نکته حائز اهمیت در برقراری ارتباط ویدئو کنفرانس این است که نباید ارتباط دارای jitterو packet lost  بالای ۱۰  میلی ثانیه باشد.

Packet lost  

کدک ها برای تبادل اطلاعات داده ها را بخش بندی کرده و به قسمت های مختلف تقسیم می کنند تا در صورت بروز مشکل برای قسمتی از دیتا مجبور به فرستادن کل دیتا نباشند.

هر Packet از سه قسمت تشکیل می شود:

Header

Data

Trailer

Jitter  

Jitter میزان اختلاف در زمان رسیدن بسته ها به مقصد می باشد. این موضوع اهمیت ویژه ای دارد که کیفیت کار با صدا و تصویر به شدت به Jitter بستگی دارد.
پهنای باند 

با پهنای باند ۱ مگا بایت بصورت اختصاصی در هر  نقطه ارتباط Full HD، پهنای باند ۵۱۲ ارتباط HD  و با پهنای باند ۱۲۸ bit/sec تنها ارتباط ویدئویی برقرار می شود. و با پهنای باند ۶۴ تنها ارتباط صوتaی برقرار می شود.

تجهیزات جانبی مورد نیاز در برگزاری یک کنفرانس ویدئویی  : جهت برگزاری ارتباط ویدئویی ایده آل باید تجهیزات در سالنی نصب و راه اندازی شود که کمترین اکو صدا و همچنین نور مصنوعی مناسبی را داشته باشد به این معنی که دیوارها شیشه ای نباشند. همچنین به یک تلویزیون با پورت HDMI جهت نمایش تصویر و یک کابل شبکه نیاز است.

 

سوالات متداول در خصوص تعمیر دیتا پروژکتور

سوالات متداول در خصوص تعمیر دیتا پروژکتور

دیتا پروژکتور ها تجهیزاتی هستند که کاربردهای بسیاری در مکان های مختلف از جمله سالن های کنفرانس، کلاس های آموزشی و غیره دارند. این تجهیزات نیز مانند تمام وسایل صوتی و تصویری دیگر دچار مشکلاتی می شوند که نیاز به تعمیرات دارند. البته رعایت برخی نکات درنگهداری این وسایل عمر آنها را طولانی تر می کند که باید دقت لازم را در این خصوص داشته باشید.
اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که تا ویدئو پروژکتور تان درست کار نمی کند جمله معروف “باید لامپ پروژکتور را عوض کنم.” به ذهنتان می آید؛ خواندن ادامه طلب را به شما توصیه می کنم. اولین نکته ای که باید به آن دقت کنید همین است که تمام مشکلات ویدئو پروژکتور ناشی از لامپ آن نیست بلکه می تواند ناشی از خرابی دیگر اجزاء آن مثل گرفتگی کانال خنک کننده، سوختن صفحات پلارایزینگ، شکستن فن ها و گرم شدن بیش از حد اجزاء در دستگاه شما باشد. پس لطفا بجای تعویض خودسرانه لامپ، به علائم مشکل توجه کنید تا بتوانید مشکل را درست تشخیص دهید.

بی رنگ شدن یا تغییر رنگ تصویر

تغییر رنگ تصویر پروژکتور که معمولا به صورت نمایش سایه ای از رنگ زرد، قرمز، بنفش یا آبی روی بخشی از تصویر مشاهده می شود به این معنی است که مشکلی در صفحات پلارایزینگ ویدیو پروژکتور بوجود آمده است. تعمیر این صفحات نیز به سادگی با تمیزکردن و کالیبراسیون مجدد مدول رنگ انجام می گیرد. البته اگر تعمیر آن را مدت زیادی به تعویق بیندازید احتمالا مجبور می شوید این صفحات را تعویض کنید که البته بسیار گران است.

دیدن گرد و غبار یا نقاط تاریک روی تصویر

پروژکتور ها نیاز به تمیز کردن و نگهداری مداوم دارند. اگر گرد و غبار بخش های مربوط به پخش تصویر آنها را هر از چندگاهی تمیز نکنید نقاط تاریک روی تصاویر دیده می شوند. اگر نقاط مثل رنگ پاشیده شده دیده می شود به این معنی است که گرد و غبار روی مدول رنگ نشسته است و صفحات پلارایزینگ را باید تمیز کرد.

ویدئو پروژکتور روشن نمی شود

اگر پروژکتور شما به طور ناگهانی خاموش شده و یا دیگر روشن نمی شود، احتمالا در منبع تغذیه، بالاست، نرم افزار یا سیستم خنک کننده آن مشکلی به وجود آمده است. گاهی اوقات نیز ممکن است بورد مدار داخلی آسیب دیده باشد. در این شرایط  تعمیر دیتا پروژکتور و دست کاری آن توسط خودتان آسیب بیشتری به آن می رساند؛ بنابراین بهتر است یک متخصص برای تعمیر آن خبر کنید.

پروژکتور نور چشمک زن دارد

وجود یک نور چشمک زن سبز یا قرمز یکی از علامت هایی است که مفهوم آن بسته به نوع مدل ویدیو پروژکتور متفاوت است. در برخی از پروژکتورها این نور به معنای فرارسیدن زمان تعویض لامپ و در برخی دیگر نشانه گرم شدن بیش از حد یا نیاز به تمیز شدن است. اگر این حالت از نور همراه با مشکل روشن شدن دستگاه باشد؛ می تواند علت مهم تری مانند خراب شدن بورد اصلی، خراب شدن بالاست یا نیاز به تعویض فن ها داشته باشد که این به معنای تعمیر دیتا پروژکتور است.

تصویر تاریک یا کمرنگ است

اصلی ترین دلیل تاریک یا کمرنگ نشان دادن تصویر، حباب لامپ ویدئو پروژکتور است نه خود لامپ. باید بدانید که لامپ جزو آخرین اجزائی است که ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. اما ما پیشنهاد می دهیم که بعد از هر ۳۰۰۰ ساعت استفاده از پروژکتور، حباب آن را تعویض کنید.

پروژکتور هیچکدام از ورودی ها را نمی شناسد

این مشکل می تواند سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. سعی کنید ورودی های مختلف مانند اتصال لپ تاپ به پورت VGA یا HDMI را که تا بحال از آن ها استفاده نکرده اید امتحان کنید. مطمئن شوید که پروژکتور شما روی حالت نمایش صحیح قرار داد. گاهی اوقات ریموت های شکسته یا دکمه های خراب روی ویدئو پروژکتور موجب می شود نتوانید ورودی صحیح را انتخاب کنید. اما اگر تمام این موارد به درستی کار می کرد؛ احتمال دارد که بورد تماسی شما نیاز به تعویض داشته باشد.

اسمبلی لنز یا هوزینگ پروژکتور ترک برداشته است

جابه جایی نادرست دیتا ویدئو پروژکتور یا افتادن آن موجب می شود برخی از اجزاء آن از لحاظ فیزیکی دچار مشکل شوند. ازجمله این اجزاء براکت های دهانه لنز یا خود لنزها هستند. لنزها قابل تعمیر نیستند و درصورتیکه دچار مشکل شوند باید آنها را تعویض کنید.

آیا باید لامپ ویدئو پروژکتور را تعویض کرد یا تعمیر؟


اغلب افرادی که در پی مشاوره در خصوص تعمیر ویدئو پروژکتور شان هستند این سوال ذهنشان را مشغول می کند. حتی افرادی هستند که لامپ ویدئو پروژکتور خود را به تازگی تعویض کرده اند اما همچنان مشکل روشن نشدن ویدئو پروژکتور را دارند.

اغلب مشتریانی که ویدئو پروژکتور دارند بر این موضوع واقف هستند که لامپ ویدئو پروژکتور یک قطعه مصرفی است و به صورت دوره ای نیاز به تعویض دارند. مواردی که به ندرت به اطلاع مشتریان رسیده می شود این است که مواردی مثل مسدود شدن کانال های خنک کننده این دستگاه ها، سوختن صفحات پلاریزه شده، اختلال در عملکرد فن ویدئو پروژکتور و در نتیجه گرم شدن بیش از حد این دستگاه ها هم می توانند یکی از اصلی ترین موارد در خرابی ویدئو پروژکتور ها به شمار آیند.

پروژکتور های مدرن و در عین حال مقرون به صرفه

اغلب مشتریان زمانی که می خواهند پروژکتور هایی برای مصارف خانگی و یا حتی برای دفاتر کاری کوچکتر  خریداری نمایند، به مراکز فروش در حومه محل کار و یا زندگی خودشان مراجعه می کنند و اغلب برند ها را در درجه دوم نسبت به قیمت محصول مورد ارزیابی قرار می دهند. با وجود اینکه اغلب برند ها چندان هم برند های بدی نیستند، اما توجه به این موضوع که این ویدئو پروژکتور ها برای مصارف بلند مدت ساخته نشده اند هم حائز اهمیت است. موارد بسیاری به منظور تعمیر و سرویس ویدئو پروژکتور ها مشاهده شده اند که ذوب شدن قطعات و اتصالات باعث به وجود آمدن این مشکلات شده است و این موضوع حاکی از استفاده از قطعات با کیفیت پایین در ساخت آنها می باشد. این گونه موارد نه تنها باعث خارج شدن دستگاه مورد نظر از شرایط گارانتی می شود، بلکه در اغلب موارد هزینه تعمیر ویدئو پروژکتور به گونه ای است که تعمیر ویدئو پروژکتور از خرید یک ویدئو پروژکتور جدید پر هزینه تر می باشد. از طرفی یکی از دلایل زمان بر و هزینه بر بودن تعمیرات ویدئو پروژکتور ها به در دسترس بودن قطعات مورد نیاز هر دستگاه بستگی دارد.

چه موقع نیاز به تعویض لامپ ویدئو پروژکتور وجود دارد؟

اغلب مشتریانی که ویدئو پروژکتور های برند های معروف مثل هیتاچی را خریداری می کنند از یک میزان ساعات کارکرد لامپ به طور میانگین باخبر می شوند، مثلا دستگاه های هیتاچی حدود ۵ تا ۱۰ هزار ساعت کارکرد در حالت اکو مد را دارا می باشند.

این به معنای استفاده معمول از ویدئو پروژکتور در مراکز آموزشی و دانشگاه ها و در حدود دو الی سه ساعت به صورت روزانه می باشد. بنابراین واضح است در صورتی که شما تنها یک بار در هفته و آن هم در مدت زمان کوتاه از ویدئو پروژکتور استفاده می کنید، مسلماّ نیاز به تعویض یا تعمیر لامپ دیتا پروژکتور را در متد زمان طولانی تری نیاز خواهید داشت.

راه های افزایش طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور

مواردی که رعایت آنها می تواند موجب افزایش بازدهی و طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور شود عبارت اند از :

  • میزان روشنایی پروژکتور خود را به اندازه مناسب نسبت به نور محیط تنظیم کنید.
  • در صورتی که لامپ دچار ترکیدگی شد، اولین و تنها راه چاره تعویض لامپ خواهد بود.
  • سرویس های دوره ای منظم می توانند مانع از گرم شدن بیش از حد دستگاه و در نتیجه تضعیف لامپ شوند.
  • تمیز کردن و سرویس فیلتر دیتا پروژکتور پروژکتور از دیگر عوامل مهم در سلامت دستگاه و در نتیجه لامپ آن می باشد.

 

دلایا اختلال در عملکرد ویدئو پروژکتور کدام است؟

اختلالات و مشکلات متعددی می توانند باعث عملکرد نامناسب و در نتیجه خرابی دیتا پروژکتور شوند که هر کدام از این مشکلات علائم مخصوص به خود را دارند.

مشکل لامپ می تواند یکی از معدود موارد خرابی ویدئو پروژکتور باشد.

اگر رنگ تصویر  شما دچار مشکل شده است، احتمالا قطعات مربوط به پردازش تصویر تحت تاثیر گرد و غبار محیط قرار گرفته و آلوده شده اند. در مرحله بعدی می بایست کابل و اتصالات پورت های پردازش تصویر مورد بررسی قرار گیرد.

آیا ویدئو پروژکتور شما به طور ناگهانی بعد از روشن شدن خاموش می شود؟

این مورد ممکن است ناشی از عملکرد ناصحیح فن به دلیل بروز مشکلاتی از قبیل وجود گرد و غبار زیاد در این قسمت، شکستگی پره های فن و موارد مشابه باشد.

آیا برق به طور کل به دستگاه نمی رسد؟

در این شرایط ممکن است مشکل از کابل برق، پاور ویدئو پروژکتور و یا برد دستگاه باشد.

 آیا تعمیر ویدئو پروژکتور شما منطقی است؟

همانطور که قبلا هم در این خصوص صحبت کردیم، ویدئو پروژکتور های ارزان قیمتی وجود دارند که می توانند جایگزین برند های معتبر در این حوزه باشند. اما مشکل اصلی این است که در صورت بروز هر گونه خرابی، قطعات آن به زحمت و با قیمت های بسیار بالا جایگزین می شوند. بنابراین مسلما استفاده از برند های معتبر علاوه بر کاهش احتمال خرابی ها، در تهیه قطعات و ملزومات جهت انجام تعمیرات و سرویس ویدئو پروژکتور هم بسیار منطقی تر از تهیه کالا های بی نام و نشان می باشد.