شرکت مهندسی نوآوران تحقیق

ارائه کننده خدمات تجهیزات صوتی و تصویری

شرکت مهندسی نوآوران تحقیق

ارائه کننده خدمات تجهیزات صوتی و تصویری

تعمیر ویدئو پروژکتور

به منظور تعمیر دیتا پروژکتور ها بهتر است که با بخش های مختلف این دستگاه ها آشنا شویم. در ادامه به معرفی اجزاء مختلف تشکیل دهنده دیتا پروژکتور ها خواهیم پرداخت.

1.پاور:

هر دستگاه الکترونیکی که برق شهر یا 220 ولت به آن میدهیم یک قسمت پاور یا منبع تغذیه که وظیفه آن کاهش ولتاژ است را دارد.پس یکی از قسمتهای این دستگاه پاور است.

2:برد اصلی

خوب برق خروجی از پاور باید به برد اصلی برود که یکی از وظایف این برد اصلی تجزیه تحلیل باینری تصاویر  و اماده کردن آن برای پخش است که میتوان این تصاویر را توسط کابهای تصویر و همچنین میتوان به صورت وایرلس هم تصاویر را به برد اصلی یا مین برد رساند.

تعمیر این قسمت از دستگاه نیاز به داشتن دانش فنی و الکترونیک بالایی دارد چون این برد های اصلی به طور معمول چهار لایه هستند یعنی اینطور به نظر می رسد که چهار برد را روی هم سوار کرده اند.

برای تعمیرات ویدئو پروژکتور و همیچین برد اصلی میتوانید با کارشناسان متخصص ما تماس حاصل کنید و با خیال راحت برای تعمیرات دستگاه های خود اقدام کنید.

3:لامپ ویدئو پروژکتور

قسمت بعدی لامپ ویدئو پروژکتور است که بیشترین قطعه مصرفی یک ویدئو پروژکتور محصوب میشود.

لامپ ویدئو پروژکتور  را میتوان به روغن موتور ماشین تشبیه کرد که بعد از هر ساعت یا تایم کاری باید تعویض شود که آن هم به علت کم نور شدن و ضعیف شدن لامپ است که اگر به موقع تعویض نشود باعث ترکیدن لامپ میشود که ممکن است باعث آسیب رساندن به سایر نقاط دستگاه شود . در تعمیر ویدئو پروژکتور ها، چیزی به نام تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور وجود ندارد و لامپ فقط تعویض میشود.

 

4:برد بالاست(BALLAST)

خوب اکنون باید بدانیم لامپ ویدئو پروژکتور چگونه روشن میشود؟

برد بالاست (BALLAST BOARD) وظیفه تامین برق لامپ را دارد. خوب از آنجایی که هر لامپ با لامپ دستگاه دیگر فرق دارد، پس میتوان نتیجه گرفت که هر برد بالاست هم با دیگری فرق دارد، چون آمپر و ولتاژ و در نتیجه وات هر دستگاهی با مدل دیگر متفاوت است.

 

5:LENS لنز

خوب تا الآن برق ورودی دستگاه و برد اصلی و لامپ و همچنین برد تامین کننده برق لامپ را شناختیم. قسمت بعدی که قصد آشنایی با آن را داریم، لنز دستگاه هستش که تصویری که بیننده مشاهده می کند، از این قسمت خارج می شود.

بگذریم که همه این لنز ها داخلشون عدسی هایی هستند که از جنس خاص هستند و از سایز های متفاوت تشکیل میشوند

لنز ها به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند :

لنز معمول و لنز واید

خوب هر ویدئو پروژکتور در فاصله ی مختص خودش تصویر پرده مثلا 2*2 شمارو پر میکنه

یک ویدئو پروژکتور این تصویر رو از فاصله 2 متری پر میکند و ویدئو پروژکتور دیگر از فاصله 5 متری

در بعضی از مکان ها میزان فاصله بسیار مهم می باشد. لنز های واید طوری طراحی شده اند که از فاصله کم بزرگترین تصویر ممکن رو میدهند.

یکی از کارایی های این نوع لنز این است که اگه معلمی بخواهد برای بچه های کلاس مطلبی را توضیح دهد،

ممکن است نور دستگاه با لنز معمولی مستقیم به چشمان معلم برخورد کند، اما دستگاهی که از لنز واید استفاده می کند، این مشکل را برطرف کرده است.

6:کالرویلCOLORWHEEL

قسمت دیگه برای تعمیر دیتا پروژکتور میتوان از کالرویل نام برد. کالر ویل یا چرخ رنگ همانطورکه از اسمش هم پیداست یک دایره ای است که وسطش یک موتور دارد و اطراف آن هم فیلتر های رنگ هستند. وظیفه این قسمت این است که لامپ به فیلتر های هر رنگی که برخورد می کند، فیلتر ها اجازه خروج همان رنگ را میدهند که جلوی نور لامپ قرار گرفته، در نتیجه رنگهای اصلی برای تشکیل تصویر به وجود می آید و این وظیفه بر روی دوش dmd chip هست که در قسمت بعد توضیح داده میشود.

7:DMD CHIP

وقتی رنگها از کالرویل رد میشوند و رنگ های اصلی ما شکل میگیرند. این رنگ ها از عدسی های مختلفی رد میشوند و به اندازه صفحه DMD میشوند. اما کار دی ام دی چیست؟

یک قطعه 2 سانت در 2 سانت رو در نظر بگیرید. که داخلش چند میلیون آینه وجود دارد که زیر هر کدام از آینه ها یک موتور هست که این آینه هارو کنترل می کند تا نور رو باز تاب بدهند.

8:اپتیک یا تونل نور OPTIC

در دستگاه های مدل 3LCD نور لامپ به جای آنکه از کالرویل رد شود و به DMD چیپ برسد

از تونل نوری رد میشود که در آن تونل رنگ ها تشکیل میشود (همان سه رنگ اصلی سبز-آبی-قرمز)

داخل این تونل فیلتر های خاصی وجود دارد

فرض کنید میخواهیم رنگ آبی را تشکیل دهیم، نور به صفحه ای میخورد که اجازه عبور تمام رنگ ها را میدهد به جزء رنگ آبی، یعنی تمام رنگ ها را از خود عبور میدهد اما رنگ آبی را بازتاب می کند. این باز تاب به آئینه ای  میخورد و به 3LCD منعکس میشود.

بقیه رنگ ها هم به همین شکل به 3LCD میرسند یعنی سه رنگ قرمز-سبز-آبی

3 ال سی در از سه عدد منشور به هم چسبیده ی خاص که از هر کدام از آنها سیم هایی بسیار نازک رد شده برخورد میکند که از هر کدام از آن LCD ها یک عدد کابل فلت به برد اصلی وصل میشود و برد اصلی فرمان تشکیل تصویر را میدهد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.